Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Landschappen en Inspiraties door Herman Coenen & Kathelijn vd Loo

4 februari 2024 @ 14:30 - 17:00

Landschappen en inspiraties: omzwervingen met Jean Sibelius
Kathelijn van de Loo, piano – Herman Coenen, stem, poëzie
Als Seppo Leppälä, haar Finse pianostemmer, niet iets had gezegd over enkele vergeten juweeltjes van Jean
Sibelius en als Kathelijn niet bij haar pianoleraar Jan Gruithuyzen was gaan kijken toen die zijn
muziekboeken weg ging doen, zou de hele stapel bij het oud papier zijn gezet
en in de container gegooid. Maar nu had zij ze gevonden en speelde de stukken.
Het waren inderdaad juweeltjes. Ze vroeg Herman eens te komen luisteren. Die
hoorde uit de klanken een verhaal oprijzen, over landschappen waarin de
natuur zich als een moeder aan de mensen geeft, hen beschut en voedt, en over
de vlam van inspiratie, begeestering die door generaties mensen aan elkaar
wordt doorgegeven.
Zo kwam deze voorstelling tot stand waarin pianiste Kathelijn van de Loo en dichter
Herman Coenen muziek en poëzie laten spreken, cirkelend rond de schoonheid die
mensen ontroert en beweegt. Zij herinnert ons eraan dat we het bestaan niet bezitten,
maar ontvangen. Wij zijn niet de heren van de schepping, we zijn haar voortbrengsels
temidden van vele andere. Dit besef brengt ons tot een nieuwe instelling ten opzichte
van de aarde en elkaar. Aandacht, verwondering, respect en zorgzaamheid zijn
belangrijke aspecten daarvan. Ze worden het best samengevat met het woord liefde.
Kathelijn begint het optreden met variaties op het thema van ‘Finlandia’ van Sibelius, waarna zij andere
stukken van Sibelius speelt, als ook van Janácek en Chopin. Daartussen draagt Herman zijn gedichten voor
over het thema ‘landschappen’. Aansluitend volgen zes impromptu’s van Sibelius, afgewisseld met de poëzie
die Herman schreef over generaties en inspiratie. Mensen brengen elkaar voort, dragen bij aan elkaars
bestaan, niet alleen fysiek maar ook geestelijk. In het doorgeven van vonken zijn wij samen dragers van het
onophoudelijk veranderend, zich vernieuwend leven.
Kathelijn van de Loo werd geboren in een muzikale familie. Ze zong voordat ze praatte en kroop als peuter onder de
vleugel waarop haar moeder zat te spelen. Van haar kreeg ze vanaf haar achtste jaar pianoles. Ze ontdekte de wereld achter de
noten, en wist: dit is mijn wereld. In haar tienerjaren kreeg ze les van Julia Wasowicz, een uit Polen afkomstige leerlinge van de
invloedrijke Jan Wijn in Amsterdam. Zo kwam ze al jong op hoog niveau, studeerde Bach, Chopin, Mendelssohn, Debussy,
Bartók. Na de vooropleiding aan het Haags Conservatorium ging ze naar het Brabants Conservatorium in Tilburg (opleiding
docerend en uitvoerend musicus, hoofdvak piano), met als docenten Paul Komen, Bart van de Roer en Jan Gruithuyzen. Ze sloot
haar opleiding tot docerend en uitvoerend musicus glansrijk (waardering 9) af.
Ze volgde vele masterclasses, bij o.a. Jan Wijn, Igor Roma, Ronald Brautigam, het Storioni Trio, Klára Würtz, Dmitri
Ferschtman, Arno Bornkamp. In Parijs kreeg ze lessen van Eugen Indjic, in Portugal volgde ze een masterclass bij Maria João
Pires, een ervaring die een blijvend stempel op haar spel heeft gedrukt..
Kathelijn was finaliste bij het Prinses Christina Concours, soleerde in het Vijftiende Pianoconcert van Mozart en haar geliefde
Vierde Pianoconcert van Beethoven. Ze werkt graag samen met verwante geesten, in klassieke en hedendaagse muziek, en vrije
improvisatie en poëzie. Zo speelt ze kamermuziek met het Decomble Trio en jazz met haar band Westpoint Jazz. Ze is een
inspirerend pianodocente met leerlingen van verschillende leeftijden en begeleidt op de piano jonge musici bij concoursen en
concerten.
Herman Coenen begon in zijn kinderjaren met wat hij nog steeds doet: schrijven. Op zijn tiende won hij een
opstelwedstrijd. Hij zat in de redactie van het schoolblad en later in die van het universiteitsblad. Zijn eerste fascinatie was de
verhalende Middeleeuwse poëzie. Later ging hij zichzelf herkennen in de troubadours, de voordragende, theaterspelende
en musicerende dichters die door de landen trokken. Maar daarvóór maakte hij zijn weg door de wetenschap, studeerde
sociologie en promoveerde in 1980 op een dissertatie over de menselijke lichamelijkheid in het sociale proces en het fenomenologisch
onderzoek daarvan. Publicaties in binnen- en buitenland en lezingen in vele landen, o.a. de wereldcongressen voor sociologie in
Uppsala (1978) en Mexico City (1982). Als hoogleraar aan de UvH in Utrecht (1989 – 2000) zocht hij een integratie van
wetenschap, kunst en spiritualiteit. Over dit laatste schreef hij ‘Dit wonderlijke leven. Ontmoetingen met Marieke de Vrij’ (De
Vrije Mare, 2004).
Zijn poëzie is vertellend, speels en tastend naar het mysterie van ons bestaan.Hij maakt solo-thetaer waarin hij vertelt, voordraagt,
mime en concertina speelt; ook geeft hij workshops rond levensverhalen, poëzie schrijven, lichaamsbewustzijn. Hij begeleidt
uitvaarten, biedt persoonlijke coaching op de weg naar zelfkennis en creativiteit.
Bundels: ’Van huis’ (Brandon Pers, Tilburg, 1998); ‘Naden/Seams’ (Trobador, Tilburg, Proforma, Rotterdam, 2001); ‘Tegen
de keer’ (Liverse, Dordrecht, 2016). Duo-cd’s met pianist Jeroen van Vliet: ‘Alleen nog maar de zon schilderen’ (2005) en ‘Tegen
de keer’ (2016); en met liedkunstenares Sandra Coelers: ‘Origem’ (2022). Verder gedichten en miniaturen in literaire bladen, o.m.
Kruispunt, Kreatief, Tirade, Yang, De Revisor, Brabant Cultureel, in bloemlezingen (Davidsfonds, Leuven), in Querido’s
Poëziespektakel (Querido, Amsterdam, 2010 t/m 2012), in ‘Dichter.’ (Plint, Eindhoven 2018 t/m 2023) evenals in de
Poëziekalenders 2021, 2022 en 2023 van dezelfde uitgever. Op 6 februari 2022 was hij op tv te gast bij Annemiek Schrijver in
het programma De Verwondering.

Gegevens

Datum:
4 februari 2024
Tijd:
14:30 - 17:00

Er is vaak de optie om mee te eten,
Laat dit even weten tijdens uw reservering.

0